De (cult) uren die tellen (Kuala Lumpur)

30 oktober 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Modderige samenloop, dat waar Kuala lumpur voor staat.
De vliegtijd vanaf Chiang mai is te vergelijken met het vliegen vanaf Nederland naar Spanje. Echter doet het vliegticket vermoeden dat het vliegtuig er 4 uur over doet. Dat betekent dat we het knopje van ons horloge, naar rechts moeten draaien. Juist in de periode dat in Nederland de tijd weer wordt teruggedraaid.

Over tijd gesproken... Vijf dagen in KL(zoals Kula Lumpur in de volksmond wordt genoemd) blijken ruim voldoende om uitgebreid kennis te maken met deze stad.

Een van de kenmerken van de stad zijn de vele hoge gebouwen.
Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel torens bij elkaar gezien die het leuk vinden om aan wolken te krabben.
De bekendste hiervan zijn de Petrona's towers. In deze 452 meter hoge torens bevindt zich iets wat ook kenmerkend is voor de stad: een megashopping mall. Dat betekent 5 etages vol met winkels en restaurants.

Achter de Petrona towers kun je terecht in het KLCC park. Een fijne plek om even te kunnen relaxen. In de avond mogen we hier een watershow beleven met licht en muziek, deze show is mooi om te zien. Je kunt hem misschien wel een beetje vergelijken met de watershow in de Efteling, maar dan wat kleiner.

Een andere show, maar dan in miniatuurversie beleven we in het National museum. Dit museum is een leuke manier om kennis te maken met de stad en haar geschiedenis.

Cultuur is ook één van de kenmerken die de modderige stad typeert. Mooi om te zien dat Maleisiërs, Chinezen en Indiase mensen goed samen kunnen leven.
Terwijl je aan de ene kant een Islamtisch gebed  uit de speakers van een Moskee hoort komen, klinkt aan de andere kant Indiase muziek uit een Hindoeïstische tempel.
Het is een bijzondere ervaring om een kleurrijke  Hindoeïstische tempel van binnen te mogen zien, en te aanschouwen hoe de gelovigen beelden aanbidden.
Daarnaast krijgen we ook de kans om moskee Masjied Jamek te bezoeken (Vera in aangepaste gesluierde kleding en ik in een rok). Ten slotte,  over de verschillende religies gesproken, bezoeken we ook een Chinese tempel met mooi uitzicht over de stad. De beelden laten mij denken aan de beeldjes die ik heb gezien bij de Chinees bij ons om de hoek.

Over eten gesproken, dit kun je niet missen in Kuala Lumpur. We hebben een aantal keren vooral een heerlijke Indiase maaltijd gehad, waarbij we soms met onze handen moesten eten. Wat een smaakvolle ervaring.l! Typerend in de Indiase restaurant is de wasbak die midden in het restaurant staat, maar dat is niet gek als de kruiden voor oranje handen zorgen.
Niet alleen eten we vreemde dingen, ook het drinken van typische Maleisische dranken laten we niet staan. Een voorbeeld hiervan is een lekkere zoete melkthee genaamd: Teh Tarik.

Een goede manier om te reizen in KL, is de metro. Het kost nog geen 50 cent (afhankelijk van waar je naar toe gaat).
In plaats van een kaartke krijg je een soort botsautopenning die je bij het beginstation moet scannen en bij het eindstation in een gleuf moet stoppen. Wat een handig en mileuvriendelijk systeem!
Let wel op dat je genoeg kleingeld bij je hebt. Briefjes hoger dan 5 Ringgit (=1Euro) worden niet geaccepteerd.
Mocht je even de tijd hebben in een metrostation, dan is het leuk om de aandacht te besteden aan de uitingen van kunst, dat betekent dat er niet alleen schilderingen of foto's op muren te zien zijn. Ook talentvolle (straat)muzikanten  doen hun best om wat te verdienen. Omdat een bandje echt goed klinkt, besluit ik van hun een cd te kopen voor 10 Ringit(=2Euro)

Op onze laatste dag bezoeken we de Batu caves. Een mooi complex. 20 minuten rijden met de metro.
Je moet heel wat treden oplopen maar dan zie je ook wat. Leuke apen, een mooie grot en een prettig uitzicht over de stad.

Kuala Lumpur, u was mooi om te zien.
We gaan ons opmaken voor twee plaatsen waar we minder tijd zullen besteden, maar we proberen zoveel als mogelijk te zien. Ik ben benieuwd met welke culturen we in Melaka en Singapore kennis gaan maken...