Te land, ter zee en in de lucht (Langkawi en Koh lipe)

9 november 2017 - Langkawi, Maleisië

Als een rood bruine adelaar vliegen we richting Maleisië, kustplaats Langkawi is de  volgende bestemming. Laat de letterlijke vertaling van de naam van dit eiland, nu net de eerder genoemde vogel zijn.

Deze vogel komen we samen met zijn witte broer tegen,  tijdens misschien wel de meest bekende tour van het eiland: de Mangrovetoer en een bezoek aan de batcaves. Ali, een kleine aardige Maleisiër met een hoofddeksel is onze gids. Hij bezorgt ons een gezellige dag met veel humor. We bezoeken niet alleen de mangrovebomen ( met veel apen) en een grot met veel vleermuizen, maar ook een fishfarm: een soort dek met verschillende vakken voor roggen, tonijn, en andere soorten vissen. Ook eten we op een mooie afgelegen locatie op het water.

Naast deze tour besluiten we ook een dag met de Cable car naar boven te gaan en onder meer de skybridge te bewandelen. Een 120 meter lange brug boven de afgrond.
Gelukkig is het na twee dagen bewolkt weer vandaag weer zonnig, waardoor we een mooi uitzicht hebben.
Voor de brug zelf betaal je trouwens 5 Ringit (1 Euro). Voor de lift inclusief drie  3D attracties betaal je slechts 55 Ringit (11 Euro). De leukste van deze attracties, is een 3D museum waarin je veel foto's kunt maken, met daarin jezelf als hoofdpersoon. Bijvoorbeeld hangend met een pandabeer op een bambooplant of vechtend als een ridder bij een kasteel.
Het recreatiegebied is leuk om te bezoeken als je in Langkawi bent, je moet alleen even door het massale toerisme heenkijken..

Op de terugweg pakken we een taxi. De taxichauffeur vertelt met trots over het eiland waar hij geboren is, ook hebben we het over de tsunami die in 2004 helaas ook in dit gebied zorgde voor overstromingen.

Naast deze twee dagtochten hebben we vooral veel gerelaxed op het strand en op het resort waar we verbleven.
Als je wilt relaxen op een gezellige plek, aan zee dan ben je in Langkawi aan het goede adres.

Een grote boot brengt ons de volgende dag in 1,5 uur varen, terug naar het land van de eeuwige glimlach.
We bezoeken het eerste Thaise eiland van onze reis: Koh lipe.
Het blijkt later een klein gezellig eiland om  2 dagen goed te vertoeven. Het is er wel druk, maar ook daar moet je weer even doorheen kijken. Daarnaast valt het ons op dat de prijzen hier een stuk hoger liggen dan in centraal en noord Thailand. Even goed is alles zeker nog goed betaalbaar. Dat merken we bijvoorbeeld terug op een avond dat we bij 'Madame Yohoo' gaan eten. Het is een van de twee excentrieke figuren die op dit eiland rondlopen. Een oud dametje dat voor het restaurant zit, en 'Yohoo' naar voorbijgangers schreeuwt om klanten te werven. Een ander speciaal figuur is een donkere man die voor 10 Baht (25cent) kokosnootdonuts ( een goed woord om te gebruiken als je Scrabble gaat spelen) verkoopt. Hij zingt daarbij een liedje: 'Donut, coconut ten Baht!' Wanneer een danceproducer zich geroepen voelt hier een goede beat onder te zetten, kan dit best een hit worden?

Wat we voor de rest op het eiland hebben gedaan?
Hierbij kun je het beste denken aan een kinderserie, waarbij tijdens de intro gepraat wordt over een kapitein die ooit onderwaterwezentjes zag?'
Juist, we hebben veel gesnorkeld! Wat een rustgevende ervaring in een andere wereld!  We zien veel mooie vissen, maar deze zijn niet te vergelijken met de vissen die we een paar dagen later op een ander eiland mogen bewonderen...

1. Bianca:
    17 november 2017
    mooi verhaal weer Bjorn. We zitten nu bij mij thuis een kopje koffie en vlaai te eten voor de verjaardag van Noel. Ook een beetje voor Vera.
    groetjes Bianca, Noel, Gerda en papa
  2. Bjorn:
    20 november 2017
    Dank je :)
    Hopelijk heeft de vlaai gesmaakt en hebben jullie een leuke dag gehad.
    Groetjes!