Wat is rijkdom? (Malacca en Singapore)

3 november 2017 - Singapore, Singapore

Nieuw-Zeelanders, Australiërs, Amerikanen, Israeliërs, Algerijnen, Chinezen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het leuke van backpacken is dat mensen vanuit de hele wereld tegenkomt.
Zo ben ik tijdens het ontbijt in het hotel in gesprek met een Frans sprekende Canadese schrijver die zijn backpackreis kan combineren met zijn werk. 'We zijn toch wel rijk in het Westen.'
Ik geef toe dat ik het met hem eens ben.

Hier in Malacca moeten de soms mensen 7 dagen per week werken, om maar een beetje te kunnen verdienen.
Misschien is voor hen rijkdom, om samen met hun geliefden op deze mooie plek te kunnen wonen?

Malacca is een mooi en grappig kustplaatsje in het zuidwesten van Maleisië. Het is een gezellige bestemming om twee dagen te vertoeven.
Iets wat meteen opvalt als je er bent, zijn de risjka's, oftwel fietstaxi's. De één nog grappiger versiert dan de ander (Denk o.a. hierbij aan Pikachu/Hello Kitty) compleet met verlichting en muziek (het lijkt of elke taxi een andere genre radiozender heeft opstaan).
Via een fiets die we gratis mogen gebruiken van ons hotel,bezoeken we een moskee die aan zee is gelegen
(de Melaka straits mosque), de Dutch square (Ook de Nederlanders hebben hier hun sporen achtergelaten), en een oude kerk op een heuvel waarbij een kerkhof is waar Nederlanders liggen begraven. Daarnaast brengen we ook een bezoek aan Villa Sentosa. Dit wordt ook wel 'The living museum' genoemd, gezien hier nog steeds mensen wonen. Een kleine vrolijke Indonesische man leidt ons rond door de villa waarbij hij met trots vertelt over de oorsprong van het huis.

Ten slotte maken we in de avond een gezellige rondvaart over de rivier, langs onder meer de café's. Dit doet denken aan de Utrechtse geachten...

De volgende dag zijn we klaar om naar een land te reizen waarin rijkdom geen onbekend begrip is.
Omdat we weten dat de prijzen hier een stuk hoger liggen, blijven we hier slechts drie dagen.

Het wordt echter wel een beleving. Singapore is een gaaf land om een keer te bezoeken. Met name de hoofdstad kent een mooie architectuur en een goede sfeer.
Echter is het wel een streng land, zo doet het er alles aan om de Hoofdstad Singapore de schoonste stad van de wereld te laten zijn,  en kun je voor drugsbezit de doodstraf krijgen.

Zelf krijgen we helaas ook al snel te maken met de strenge regels. Bij aankomst bij de douane, worden we met de lift naar een kantoortje geleid met daarin 5 douaniers. Hier worden een aantal keren dezelfde vragen gesteld, zoals 'How long do you stay?' ' How much money do you have?', etc.
Uiteindelijk duurt het e.a. 40 minuten en blijkt het te gebeuren bij iedereen die voor het eerst SG (zoals Singapore ook wordt genoemd) bezoekt.
Normaal gesproken, heb ik hier begrip voor. Echter zijn we met een bus gekomen vanuit Malaka, waarbij de buschauffeur heeft aangegeven niet langer dan een half uur bij de douane te wachten.
Dit geven we meerdere keren aan bij de douaniers, hier werd echter geen gehoor aangegeven.
Na onze 'vrijlating' merkten we dat de bus waarmee we zijn gekomen al was weggereden. Gelukkig zien we kort erna een bus komen van hetzelfde vervoersbedrijf. Na het verhaal uitgelegd te hebben, brengt deze chauffeur ons  uiteindelijk veilig naar de stad toe.

In Singapore city doen we de hotspots. Zo beoeken we het bekende Gardenz by the bay, zowel overdag als in de avond tijdens een lichtshow. Het is mooi om te zien hoe dit park met  dezegevormde 'megabomen' is gemaakt.  Ook bezoeken we Little India, Chinatown en de bekende mascotte van de stad:'Merlion' ( een kruising tussen een zeemeermin en een leeuw)
Ook zien we de mooie lichtshow op het water achter het hotel met het schip op het dak, wat een skyline!
Nou denk je misschien, een hotel met een schip op het dak?
Ja het kan in Singapore. In dit Marina Bay hotel kun je al een kamer huren voor 300 per nacht. Je mag dan wel gebruik maken van het schip op het dak dat als zwembad functioneert.

De laatste dag besluiten we de hectiek van de stad achter ons te laten en bezoeken we een natuurpark met een regenwoud net buiten de stad.
Wanneer we voor de start van de 11,4KM lange route staan, kijken we elkaar aan:'eigenlijk zijn we gek dat we dit doen in deze warmte!'
We besluiten echter door te zetten. Warm is het inderdaad, maar wat een ervaring!
We krijgen een aantal mooie dieren te zien zoals apen, hagedissen en een kleine varaan, maar we worden ook omringd door vogelgeluiden die we nog nooit hebben gehoord. We klimmen in een uitkijktoren en wagen ons over een loopbrug tussen de bomen.
Na de tocht eten we een klein hapje op een terras, dat is gelegen bij het natuurpark. Stilstaand bij ons avontuur in het oerwoud, denk ik: 'Wat gaaf dat we dit hebben mogen meemaken, wat een prachtige natuur, wat een rijkdom!'

1. Wil Popma:
    9 november 2017
    Alweer een dikke maand onderweg. Wat een enorme ervaring voor jullie beide. Afwisselende culturele en natuurbezoeken. Wist niet dat er een backpacker in jou/jullie verscholen zit.
    Heel goed zoals je je ervaring voor de de volgers , maar ook voor jezelf opschrijft. Je hebt een mooie schrijftrant.
    Hou je pap en Bianca ook op de hoogte?
  2. Bjorn:
    9 november 2017
    Hoi oom Will, bedankt voor uw reactie.

We hebben inderdaad geluk dat we dit mogen meemaken. Zo'n reis zet je inderdaad tot aan het denken.
    We houden beiden van avontuur.
    Bedankt voor het compliment.
    Ik app inderdaad geregeld met papa en Bianca.

Groetjes aan tante Erna
  3. Bianca:
    9 november 2017
    Leuk om jullie avonturen te lezen. Lijkt wel een aflevering van 'Bordersecurity'. Geniet ervan!!
  4. Bjorn:
    10 november 2017