Van 'Welcome in the Jungle' naar 'Diep in de zee.' (Kao sok, Khao Lak en de Similian islands)

18 november 2017 - Kao Sok, Thailand

Tussen de bomen, grenzend aan een loopbrug, op een paar ijzeren palen, lig ik op een hangmat voor ons hutje. We zijn in Kao sok en zullen éën nacht hier overnachten. De plek die bekend staat om haar mooie natuurpark, waarmee we de volgende dag kennis gaan maken.
We boeken een excursie bij het Smiley resort, zij blijken ook hutjes op het water te hebben in Kaosok national park, waar we ook een nacht zullen gaan doorbrengen. Het is onze duurste excursie tot nu toe, maar achteraf gezien wordt het zeker de moeite waard.

Vanuit het hotel is het 45 minuten rijden naar de pier, vanwaar we met een boot richting de hutjes op het water zullen varen.
Aangekomen bij onze nieuwe slaapplek, genieten we van een prachtig uitzicht op het meer met daarin de spiegeling van de  van de bergen. Daarnaast kunnen we een gratis kayak lenen.
We besluiten voor de lunch echter eerst even een duik te nemen in het meer. Liggend in get water, geniet ik van dit moment. Wat een vrij gevoel, wat een rust!

Helaas komen we er al snel achter dat deze rust een groot deel van de tijd zal worden verstoord. Het lijkt namelijk alsof we in een aflevering van South park terecht zijn gekomen, door schreeuwende Canadezen die de hele dag niks anders doen dan alcohol drinken. Ik snap niet dat deze groep juist deze plek moet uitzoeken om hun vakantie te vieren, en niet gewoon een feesteiland opzoekt. Helaas horen we achteraf dat dit soort groepen hier vaker blijken te komen. Het zorgt ervoor dat we niet optimaal kunnen genieten van deze bijzondere plek.
De eerste dag genieten we nog van lokaal eten dat goed smaakt, en maken we vlak voor zonsondergang nog een boottocht. We zien tijdens de tocht veel zogenaamde leafmonkeys, en enkele roofvogels. Onze gids geeft ook aan een Gibbon te spotten, alleen blijken zijn ogen echter wat scherper dan de onze.

Na een korte nacht (met als oorzaak schreeuwende Canadezen), maken we een ochtendtour op een longtailboat. Daarna krijgen we een stevig ontbijt om ons op te maken voor een stevige trekking door de jungle.
Voordat we de jungle ingaan krijgen we een uitleg over de route. We zien hierbij dat we vijf keer een riviertje moeten oversteken, en dan bij een grot terecht komen. In de grot zullen we met een hoofdlamp allerlei paden moeten trotseren en zelfs een paar keer tot aan onze schouders door het water moeten.

Achteraf gezien was het een spannend en bijzonder avontuur. Ik heb tijdens moeten terugdenken aan onze eerdere kennismaking met de Thailand- Birma spoorlijn. Wat hebben de arbeiders (die werkten aan de spoorlijn) het zwaar moeten hebben in de jungle vol met doornestruiken, muggen en bloedzuigers. Gelukkig hebben wij geen last van de bloedzuigende dieren, maar andere mensen in onze groep wel.
Onderweg hebben we een enkele grote spinnen gezien, krabjes, een babyschildpad en vleermuizen.

Op de boot, weg terug naar het resort genieten we van de bijzondere ervaring in dit mooie stukje natuur.

Na Kao sok, hadden we eigenlijk naar het eiland Ko tao willen gaan. Gezien de slechte weersvoorspellingen, besluiten we echter de kustplaats Khao lak te bezoeken. We besluiten de lokale bus te nemen, die ons binnen twee uur naar de volgende bestemming zal rijden. Helaas hebben we de vorige bus net gemist. We besluiten daarom alvast iets te gaan eten, echter is nergens in de buurt een restaurant te bekennen. Spontaan besluit de man van een winkeltje bij het busstation Pad Thai (een typisch Thais gerecht) voor ons te maken. Wat een gastvrijheid!

In Khao lak zullen we vooral relaxen op het strand en in het zwembad van het hotel.
Echter doen we ook een tour naar de Similian islands, om te gaan snorkelen en te genieten van de Bounty eilanden. Achteraf blijkt het geld deze dure excursie niet waard. Van de Similian eilanden wordt gezegd, dat het bij de top10 van mooiste snorkelplekken ter wereld schijnt te zijn. Helaas zien we slechts grijs koraal en een paar vissen. Daarnaast lijkt er op het strand bijna geen plek meer over te zijn, door de massa's Chinese en Europese toeristen.
Op de terugweg vanaf deze eilandengroep, besluiten we buiten op het dek van de speedboot te gaan zitten, om even kunnen opdrogen.
Dit lijkt een goed plan, totdat er noodweer uitbreekt met hagel en onweer.
Omdat er in het overdekte gedeelte van de boot geen plek meer is, zijn we genoodzaakt om onder onze handdoek te schuilen.
Gelukkig overleven we dit Pirates of the Caribbean avontuur, en komen we als natte dweilen aan op de pier waar het busje klaar staat om ons terug te brengen naar het hotel.
In ons hotel praten we nog even na over deze aparte dag. Omdat we vroeg op moeten de volgende dag, besluiten we om al vroeg onze nachtrust te gaan nemen. De volgende ochtend vertrekken we richting Phuket, om vanuit daar 16 uur in de bus te zitten richting onze volgende bijzondere bestemmingen. Helaas zal dit niet zonder slag of stoot gaan...