Door een misstap op het kleine eiland, gedwongen lichtelijk beperkt naar de grote stad op het vaste

30 november 2017 - Ko Lan, Thailand

Mensen varen met boten door ondergelopen straten. 'Ze hebben soms al weinig hier, en dan gebeurt ook nog zoiets!' Denk ik bij mijzelf.
Vanuit de bus die we van Phuket naar Pattaya hebben gepakt, zijn we ooggetuigen van een rivier die buiten haar oevers is getreden.
Auto' s rijden door het water en een flinke file zorgt voor vertraging.
21 uur later komen we aan in Pattaya, dat is 5 uur later dan gepland.

We zoeken vervolgens naar een taxi die ons naar de pier toe brengt.
Hier besluiten we voor 30 Baht (=75 Eurocent) de boot te pakken richting Ko lan.
Op Ko lan weten we van te voren dat we niet veel zullen gaan doen. Het is een klein eiland waar vooral veel locals naar toe komen om even te ontsnappen aan de hectiek van de grote stad. Wanneer jevia Tripadvidmsor naar de leukste activiteiten zoekt op dit eiland, zie je alleen maar stranden staan.
We besluiten zelf drie stranden te bezoeken, waarvan één met de scootertaxi. Hiervan rijden er genoeg op het eiland. Het aantal lopende mensen, tegenover de scooterrijdende mens, is erg gering. Dit is in grote contrast met de vraag die we vanuit het hotel krijgen om rustig aan te doen met het water en de stroom om het eiland te beschermen.
Een beter milieu begint bij jezelf...

De laatste dag op Ko Lan, besluiten we spontaan nog even te gaan snorkelen. Helaas stoot ik me tijdens deze activiteit aan een rots, met als gevolg een snee in de middelste teen van mijn voet.

Wanneer we de volgende dag aankomen in Bangkok, besluiten we meteen naar het ziekenhuis te gaan.
Hier blijkt de snee echter dieper dan gedacht. Tien hechtingen later loop ik met een manke poot richting het metrostation (in mijzelf vloekend dat ik beter had moeten uitkijken). Echter, dit soort dingen gebeuren nu eenmaal...

Een half uur later komen we aan bij een appartementencomplex. We hebben voor het eerst, tijdens onze reis een Air Bnb geboekt. we mogen de komende twee dagen op een mooi appartement passen in een niet toeristische wijk. Leuk om even twee dagen tussen de lokale mensen door te brengen!

In Bangkok zijn we door mijn verwonding, wat beperkter om dingen te doen,toch laten we ons er niet van weerhouden om er op uit te gaan.
We besluiten de boot te pakken over de rivier Chao Phraya en naar Chinatown te gaan, daarnaast moeten we nog souvenirs en een winterjas scoren. Deze laatste, zal nodig zijn voor onze aankomst in het koude Oekraïne.
Ook proberen we nog ergens Durian te vinden. Ze noemen deze veel besproken fruitsoort in Azië ook wel 'the king of the fruits.
Wanneer het eindelijk lukt, een durian te vinden, neem ik een hap en ervaar ik meteen de stunklucht waar het fruit om bekend staat. Hierna proef ik een bijzondere smaak van ui en iets dat ik niet kan plaatsen.
Het smaakt best lekker, máár anders dan verwacht.

Voor onze laatste dag in Azië besluiten we een luxe hotel te boeken. Het wordt een vier sterren hotel met een kamer en een mooi zwembad, uitkijkend op de wolkenkrabbers. Een leuke ervaring!

De volgende dag ontwaakt een wekker ons om 5 uur. We hebben heerlijk geslapen, alleen wat tekort.
Met onze backpacks lopen we richting de trein die ons naar de luchthaven zal brengen. Hier pakken we het vliegtuig richting Europa. Een uur later dan gepland gaan we de lucht in. Tot de volgende keer bijzonder Azië en met name Thailand!, Sawadee Khrup!...